A holmozogj.hu szerkesztősége arra kérte Kovács Soma atlétikai versenybírót, profi (WA/AIMS B-szintű) utcaipálya-felmérőt, a 2023-as budapesti atlétikai világbajnokság utcai versenyeinek egyik irányítóját, hogy segítsen eligazodni a méterek és kilométerek világában. Az ismeretterjesztő-sorozat első részét itt lehet elolvasni, következzen Kovács Soma írásának második része!
Az utcaipálya-felmérés a felmérő szemével – a munkánk világa 2. rész
Előző írásomban átfogó képpel igyekeztem szolgálni az utcai futóversenyek távjainak felméréséről, hitelesítéséről, amit kiegészítenék egy-két történettel és információval.
A világ nagyvárosainak utcáit időről-időre egyszerre veszik birtokba az elit távfutó atléták, és azok, akik passzióból, az egészségükért vagy jó közérzetükért futnak. Mindkét csoport profitálhat abból, ha a verseny útvonala hitelesítésre kerül.
Mivel azonban az utak csak a versenyek idejére vannak lezárva, a felmérők munkája legtöbbször láthatatlan. Az utcai pályák felmérése leginkább éjszakai tevékenység, hiszen a nagyvárosi forgalom enyhébb, kevesebb bonyodalmat okoz egy – adott esetben a forgalommal szemben haladó – kerékpáros. A felmérési munka éjszakai viszonyairól korábban az Index is beszámolt.
Mi a helyzet Bostonban, New Yorkban vagy épp Berlinben?
Az AIMS – vagyis az Association of International Marathons and Distance Races az utcai futóversenyekkel foglalkozó szervezet, ami korábban a IAAF-fal párhuzamosan működve a szakág fő szerveződésének számított, és nyilvántartotta a nemzetközi országúti futóversenyeket. Az AIMS vezette be először szabályként, hogy a naptárjukba bekerülő versenyeknek pályafelmérő általi hitelesítéssel kell rendelkezniük, illetve ők kezdték el brit és amerikai mintára a felmérők oktatását, továbbképzését.
Mára a World Athletics vált az utcaifutó versenyrendszer felügyelőjévé, és fejleszti tovább a szisztémát, amely az AIMS keretei közt kialakult, de utóbbi is folytatja működését, legfőképp a mozgásforma és a versenyek népszerűsítése terén. Az Atlétikai Szabálykönyv is értekezik az utcai versenyek technikai szabályairól, amely további megkötéseket tesz arra vonatkozóan, hogy milyen útvonalakon elért eredmények alkalmasak arra, hogy világcsúcsként tartsák őket számon. A World Athletics naptárában feltüntetett versenyeknek is alapkövetelménye a pályafelmérő alkalmazása.
Mi a helyzet idehaza?

Magyarországon sokéven át Pignitzky Péter volt az egyetlen, nemzetközi minősítéssel is rendelkező pályafelmérő, aki számos hazai és külföldi versenyen végezte a távok hitelesítését. A hazai sportélet meghatározó futóeseményén, a SPAR Budapest Maratonon és elődjein, a Budapesti Sportiroda évtizedek óta gondoskodik a táv hitelesítéséről. Korábban a hazánkhoz száz szállal kötődő brit Hugh Jones, AIMS főtitkár közreműködésével, illetve pár éve a horvát Lucija Kolic munkája nyomán a Vivicittá, a Wizz Air Félmaraton fő távjain indulók is biztosak lehettek abban, hogy a kiírt távnál nem rövidebb a futásuk. 2024-ben számos versennyel bővült a hitelesítéssel rendelkező versenyek köre, a teljesség igénye nélkül: Sopronban, Győrött, Nagyatádon, Balatonfüreden, stb.
A tavalyelőtti világbajnokság kapcsán is történt ilyen felmérés?
Természetesen. Sőt, a World Athletics legnagyobb szabású versenyén, az atlétikai világbajnokságon nem csak a felmérés alapvető követelmény, hanem az eredmények szempontjából „előnyös” vonalvezetés is, így a felmérő nem pusztán a méréssel, hanem tanácsaival is hozzájárul a lehető „leggyorsabb”, de mindenekelőtt szabályos pálya kialakításához. Felmérésre a holland Maurice Wintermant jelölték ki, aki e sorok írójával közösen, a téli éjszakában több alkalommal is felmérte mind a maratoni útvonalát, mind pedig a két gyaloglópályát. Emlékezhetünk, hogy a vb maratoni versenyén egy kör 10 kilométer megtételét jelentette. Ennek a felmérésekor csupán 1,5 méter különbséget tapasztaltunk a méréseinkben, ami messze alatta maradt az ilyenkor megengedett 10 méteres tűrési határnak. A futók visszajelzései szerint a Nagyné Petrik Éva által elkészített vonalvezetésnek köszönhetően, egy tavaszi vagy őszi reggelen futva (vagyis ideális időjárási körülmények mellett), akár 2 óra 4 perces maratoni időre is alkalmas lehetne a budapesti pálya.
Kedvtelésből futok, miért lehet ez fontos nekem?
Az attól függ, hol van a sportoló saját tűrése a futóverseny távjával kapcsolatban. Ha valaki örül annak, hogy csak 20,6 kilométert futott 21,0975 km helyett (valós példa nyomán), annak nem lesz fontos a hitelesített táv. Mindenki másnak viszont egyfajta minőségbiztosításként is funkcionálhat, ha egy verseny rendelkezik a World Athletics hitelesítési dokumentumával.

Versenyrendezőként miért szánjak erre időt és energiát?
A felmérés és hitelesítés során előálló biztos tudás az útvonal hosszáról nyugodtabb körülményeket biztosít a célba érkezést követően, hiszen aki a szabályosan futotta le az útvonalat, annál kisebb eséllyel mutat rövidebb távot az okoseszköze.
Fontos látni még, hogy a felmérések és hitelesítések nemzetközi adminisztrációja nyomán egy jól nyomon követhető és visszaellenőrizhető rendszer jött létre. Ha valakinek rendezőként kétsége van az útvonala hosszáról még azután is, hogy azt egy pályafelmérő hitelesítette, kérésére egy másik felmérő ugyanazzal a módszerrel felmérheti és ellenőrizheti a kollégája munkáját. Példának okáért: a szabályok szerint, ilyen típusú utólagos ellenőrzésre a világcsúcsok hitelesítésekor kell sort keríteni.
A világon jelenleg 220 fő nemzetközi utcaipálya-felmérő látja el ezt a versenyek integritása szempontjából felelősségteljes feladatot az utcaifutó (és gyalogló) eseményeken.