A fejlesztések elindultak, de azért még van munka bőven. Jó hír, hogy jövőre akár 65 milliárd forintnyi uniós forrás válhat elérhetővé a hazai turizmus, elsősorban a víziturizmus fejlesztésére. Kocsis Zsolttal, Csörötnek polgármesterével, az Aktív Rába Szövetség elnökével beszélgettünk.
Holmozogj.hu: Milyen volt a 2024-es szezon a Rábán?
Kocsis Zsolt: Nem volt könnyű évünk! A tavaszi és az őszi árhullám miatt túrák maradtak el, a nyári aszály idején meg olyan alacsony volt a vízszint, hogy kavicspadok és uszadék torlaszok akadályozták a hajózást. A szeszélyes időjárás tehát komoly kihívást jelentett, ám így is népszerű volt a folyó, sok volt a vendég, és rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk.
Az idei eredményeink közé sorolom a nagyszabású szezonnyitó esemény megrendezését, a Rába takarítására szervezett akciót, azt is, hogy végre sikerült kiemelni az 1945-ben felrobbantott csörötneki híd régi pillérének vízben pihenő darabjait.
Összefogás, közös gondolkodás, hálózatos fejlesztés – ez a recept
Egy akadállyal kevesebb, gratulálunk! Akadályból élményt! – így hangzik Aktív Rába Szövetség mottója. Jól jelzi, hogy messziről indultak…
2023 nyarán kezdődött a közös gondolkodás, amikor Révész Máriusz, az Aktív Magyarországért felelős államtitkár evezett a Rábán és számos hiányosságra hívta fel a figyelmünket. Véletlenül futottam össze vele, éppen a kenutárolónkat építettünk, amikor kikötött a csörötneki kempingben. Azt mondta, óriási potenciált lát a Rába folyóban és fejlesztésekkel jelentős mértékben növelhető lenne a túrázók száma.
Csak nem mindegy, milyen fejlesztésekkel!
Valóban, ez egy nagyon fontos szempont! Látjuk külföldi példák alapján, és egyre inkább a hazai folyók mentén is be kell látnia mindenkinek, hogy a pontszerű fejlesztések önmagukban nem sokat érnek, egységesen kell fellépnünk, hálózatos működésre, hálózatos fejlesztésekre van szükség. Vagyis össze kell fognia és közösen kell gondolkodnia mindenkinek, aki a Rába víziturizmusáért tenni akar. Büszkén mondhatom, hogy a folyó felső szakasza mentén Alsószölnöktől Rábahídvégig szinte minden önkormányzat csatlakozott. Ezen túlmenően fontosak azok a civil szervezetek, amelyek víziturizmussal, szabadidőturizmussal foglalkoznak, illetve a vízügy és az Őrségi Nemzeti Park is nyitott a stratégiai együttműködésre. Egy olyan szövetséget sikerült létrehoznunk, amelyben a különböző szempontok és érdekek egy platformra kerültek, és így egymást erősítve tudunk eredményeket elérni.
65 milliárd forintnyi uniós forrás segítheti a turisztikai fejlesztéseket
Komoly összefogásra van például szükség ahhoz is, hogy hajózható legyen a Rába, vagy ahogy szakmai nyelven mondani szokás, hosszirányban átjárható legyen.
Az Alsószölnökön, Magyarlakon és Körmenden található duzzasztókon jelenleg nem biztosított az áthaladás. Most egy hajócsúszdát tervezünk a magyarlaki duzzasztóra, hogy megoldjuk az átjárhatóságot, ne kelljen kiszállni a kenuból. A koncepcióterv már kész, a duzzasztót üzemeltető gazdasági társaság ígéretet tett, hogy a kivitelezésben és a finanszírozásban is segít, és már a nemzeti park beleegyezése is rendelkezésre áll.
Nemrég fogadta el a kormány a Nemzeti Víziturisztikai Stratégiát, valamint az Aktív Magyarországért államtitkárság víziturisztikai célkitűzéseit, és az is elhangzott, hogy jövőre akár 65 milliárd forintnyi uniós forrás válhat elérhetővé a hazai turizmus, elsősorban a víziturizmus fejlesztésére. Mondjon néhány példát, milyen fejlesztésekben gondolkoznak!
Mindent megteszünk, hogy kihozzuk a maximumot a Rábából. Komplex szolgáltatást szeretnénk nyújtani a vendégeinknek. Például olyan egész napos túrákat szervezni, amelyben az evezés mellett kerékpáros és/vagy bakancsos kihívás is szerepel. Pályázati forrásból éppen ezért eszközberuházást is tervezünk, például olyan járművek beszerzésére gondoltunk, amelyek alkalmasak kenuk, raftok, sőt akár kerékpárok szállítására is.
Alsószölnöktől Rábahídvégig több mint 10 egységes kikötési pontot szeretnénk kialakítani, persze mindenhol alkalmazkodva a Rába adottságaihoz. Mindegy, hogy úszó stég vagy egy lépcsős partkialakítás, a lényeg, hogy minden vízállásnál biztonságosan ki és be lehessen szállni a hajókba.
Aztán szükség lesz egy olyan applikációra, amelyikben minden hasznos információt megtalálnak az ide látogatók. Látnivalók, éttermek, egyéb szolgáltatások, vagy éppen a mentési pontok. A Rába partja ugyanis viszonylag nehezen megközelíthető, de a telefonos alkalmazás meg tudná mondani, hol van a legközelebbi hely, ahova a mentő vagy egyéb jármű be tud menni, meg tudja közelíteni a helyszínt.
Közben egy QR-kódos rendszerrel mérni szeretnénk a túrázók számát. Önkéntes alapon lehet majd telefonon bejelentkezni, elengedhetetlen a fejlődéshez, hogy ismerjük az igényeket és a folyó egyes szakaszainak forgalmi adatait.
De említhetem a vízitúravezető-képzést is. A Rába ezer arcú folyó, egy kisebb árhullám is óriásit tud változtatni rajta, minden kanyarban más és más a vízjárás. A szervezett túráinkon mindig van olyan, aki ismeri a folyót és nem éri meglepetés, muszáj, hogy legyen elegendő számú képzett kormányos.
Vízitúrázók kellenek, de tömeg nem
Mindenképpen fejleszteni kellene a parton, vagy akár a vízről elérhető szolgáltatásokat is!
Bizony, bőven vannak hiányosságok. Itt a hazai jogszabályok sem könnyítik meg a dolgunkat. Egy büfé működtetése például több környező országban sokkal kevésbé komplikált, mint itthon. Ha ebben lenne például némi könnyítés, akkor több vállalkozó is látna benne fantáziát.
És ha előre tekintünk néhány évet, milyen Rábát lát maga előtt?
Egy biztos, a Rába fő vonzereje az érintetlensége. Vagyis miközben a folyamatos fejlesztéseken gondolkodunk és évről-évre szeretnénk előrelépni, ezt soha nem veszíthetjük szem elől. 5-6 éven belül szeretnénk mondjuk duplájára, vagy triplájára növelni a hozzánk látogató turisták számát, de nem szeretnénk tömegturizmust. A cél egy olyan létszám és forgalom kialakítása, amire lehet és érdemes is a szolgáltatásokat alapozni, ám még nem sérülnek a természeti értékek és az élvezeti értékéből sem veszít a folyó. Meg kell találnunk az arany középutat!
Az Aktív Rába Szövetséghez hasonló módon közösen dolgoznak a térségi szereplők az Ipolynál is a víziturizmus fejlődéséért, és várhatóan egyre több hazai folyó mentén indul hasonló kezdeményezés.
Mozgáskeresőnkben rengeteg vízitúra-útvonalat találtok, érdemes böngészni!